pátek 18. září 2015

DOUBLE RECENZE: ELEANOR A PARK

Jsme dvě, obě čteme, obě hodnotíme a často se v názorech rozcházíme. Jak se rozchazíme v názorech na knihu Eleanor a Park, si můžete přečíst v této první DOUBLE RECENZI!


ZRZAVÉ VLASY A POLOVIČNÍ KOREJCI

Od tohoto románu jsem doopravdy moc nečekala. Z několika stran jsem slyšela, že to je další obyčejný román, bez zápletky a s nudnými postavami. A musím říct - velice příjemně mě překvapil!

Příběh se odehrává v malém městě v Americe (v tak málem městě asi jako Praha, jelikož Američané mají velice zkreslené představy o velikosti měst). Na začátku školního roku 1986 přichází do školy nová slečna - tlustá, výstřední zrzka Eleanor. Poprvé se se spolužáky setkává v autobuse a ihned je jasné, že bude ideální objekt šikany. Ten den také potkává Parka. A zatím ani jeden netuší, co vše toto setkání pro ně bude znamenat...

Že to zní jako normální klišé? Asi ano. On to je klasicky klišé příběh... Na druhou stranu - i když se v knize nachází až nechutně moc romantiky, není to vymyšlený, vyumělkovaný a stereotypní příběh. Je reálný, uvěřitelný. Děj neubíhá rychle, naopak - v knize se odehrává jen pomalé poznávání Eleanor a Parka. Ale mně se to líbilo, nebyl to krátký příběh stylem Jdu, potkám náhodného kluka, BUM!, žijeme šťastně až do smrti.

Další věc, kterou velice oceňuji, je styl vyprávění. Protagonisté jsou dva, příběh střídavě vypráví obě hlavní postavy, ale přitom plynule pokračuje dál. Pravidelně se střídají myšlenky Eleanor a pocity Parka. Navíc je příběh vyprávěn v er-formě, takže to dohromady tvoří něco úplně zvláštního a mně příjemného.

Co mi naopak hodně vadilo jsou romantické kecy. Promiňte, nevěděla jsem, jak jinak to nazvat. Myšlenky, pocity, ale i přímé řeči jsou tak moc prosycené romantickými obraty, že mi z toho až bylo špatně. Jsem romantický člověk, ale tohle už bylo doopravdy moc!

Líbil se mi konec. Je malinko primitivní, rozhodně bych ho nenazvala jako geniální. Ale je tam (konečně) náznak nějaké akce. A ano, přiznejme si to - dojal mě.

Postavy byly... dost rozporuplné.
Eleanor - ne, protivná, nesebevědomá, ukňouraná
Park - jo, jo, jo!, boží, sympatický
Parkovi rodiče - boží, nebojí se dát najevo svou lásku
Eleanořina rodina - ne.. prostě ne

Celkově bych román Eleanor a Park nazvala velice příjemným počtením pro všechny romantické slečny.

Mé hodnocení: 85 %

V.

NUDNÁ LÁSKA... A NIC JINÉHO?

Příběh se odehrává v roce 1986. Šestnáctiletý chlapec jménem Park se snaží klidně proplouvat životem ve snaze na sebe co nejméně upozorňovat. Eleanor je jeho pravým opakem. S bláznivými vlasy, jedinečným stylem oblečením a svou váhou na sebe upozorňuje za každých okolností. Když si k němu jednoho dne přisedne ve školním autobuse, nedá se říct, že by z toho byl zrovna nadšený. Po prvotních nesympatiích se ale díky společných zálibách v komiksech a hudbě pomalu sbližují a zamilují se.

"Opravdu chceš, aby mě poznali?" zeptala se. "Jo," řekl. "Chci, aby tě poznali úplně všichni. Jsi můj nejoblíbenější člověk na světě."

Po přečtění anotace jsem se velmi těšila, ale bohužel mě kniha zase tolik nebavila. Nějak jsem se nemohla "dostat" do děje. Láska Eleanor a Parka mi přišla nudná, nezajímavá a moc jsem nevěřila, že jsou do sebe opravdu zamilovaní.

Ale abychom nebyli jen negativní - některé pasáže a dialogy byly moc hezké a místy dojemné. Některé výroky byly kouzelně romantické, ale pořád ne klišé.


Abych to shrnula - není to špatná kniha, ale v tomto žánru se dají nalézt daleko lepší.


HODNOCENÍ: 75 %

M.

Doufáme, že se vám článek líbil. Je dobře vidět, že i my dvě se někdy neshodneme na tom, jaký máme názor na jednu knížku...

Znáte knihu? Nebo jste dokonce četli? Líbí se vám nápad Double recenzí? Podělte se se svými názory v komentářích!

V. + M.

Rainbow Rowellová, Eleanor a Park, 2014, 328 stran, nakladatelství YOLI

8 komentářů:

  1. O knížce jsem slyšela, ale nemám v plánu ji číst. Double recenze se mi líbí a určitě se budu těšit na další :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Od Rowell jsem četla Fangirl, ze které jsem byla nadšená právě proto, jak autorka píše. Z hlavních postav nedělá žádné dokonalé osoby a popisuje je tak, že mi přijdou reálné, což je u knih skvělé. U Eleanor a Park zatím váhám, jestli si ji mám koupit. Některé recenze ji vychvalují, druhé už tak kladné nejsou. Takže stále nevím, ale po této recenzi uvažuji po přečtení :-)
    Double recenze mi přijdou jako skvělý nápad, určitě bych jich uvítala víc :-)

    http://chaera-bookshelf.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fangirl jsem si přečíst nechtěla, ale po tom, jak se mi líbila tahle knížka, o tom celkem vážně uvažuji. Mně se Eleanor a Park líbila, nicméně bych si ji určitě nekupovala. I kdyby se ti líbila, nepřečteš to víc než jednou... Ale jestli máš někde nějakou knihovnu, tak bych určitě neváhala :) Děkujeme, jsme rády, že se ten nápad líbí a určitě ještě nějaká double recenze bude :)
      V.

      Vymazat
  3. Double recenze, bezva nápad :) ... Já dočetla knihu nedávno a také na ni chystám recenzi, moc se mi líbila. Trochu jsem se ji obávala, že bude moc YA, moc zaláskovaná a tak, a no ona nakonec byla ale takovým správným způsobem :D že mi to vůbec nevadilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak sem dej odkaz, jsem na tu tvou recenzi zvědavá :)
      Děkujeme za komentář.
      V.

      Vymazat
  4. Já ji četla a bavila i mě i sestru. Ale poslaly jsme ji dál, není to kniha, kterou ybch musela nutně mít v knihovničce:).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. Myslím, že není nutné ji kupovat, víckrát než jednou čtena nebude... :)
      V.

      Vymazat