čtvrtek 19. března 2015

RECENZE: Kostičas

Fantasy román Kostičas vás ze začátku bude nudit, ale pak se neodtrhnete. Slibuji!

Knihu napsala anglická spisovatelka Samantha Shannonová. Že jste o ní nikdy neslyšeli? To je klidně možné. Kostičas je její prvotinou (ale sakra povedenou!). Že o ní už nikdy neuslyšíte? Dovolím si vás opravit - myslím, že se z jejího pera máme ještě na co těšit!


Zdroj


Zdroj
Slečna Shannonová se narodila v roce 1991 v Londýně. Vystudovala Oxfordskou univerzitu obor anglický jazyk a literatura a do Oxfordu zasadila i příběh Kostičasu. Jak jsem již řekla, toto je její první kniha. Nicméně si nedává malé cíle - dočkáme se ještě šesti pokračování. Druhý díl The Mime Order vyšel na konci roku 2014, o českém překladu jsem zatím nenašla žádné informace. Přezdívá se jí "nová Rowlingová" a dle mého názoru ji to vystihuje skvěle. Máte rádi Harryho Pottera? Pak vsadím boty (své nejlepší!), že si Kostičas zamilujete!

Kniha vyšla pod názvem The Bone Season ve Velké Británii v roce 2013. Ihned se z ní stal bestseller, podle Daily Mail nebo Amazonu je to jedna z nejlepších knih roku. Zatím byla přeložena do dvaceti sedmi jazyků a už se chystá i filmové zpracování. V češtině ji na podzim roku 2014 vydalo nakladatelství Host, přeložila Lenka Kapsová. Má 450 stránek - i když tohle je jen číslo. Nejdřív se jich bude zdát strašně moc a nakonec strašně málo...


Zdroj


Kniha nás zanese do Londýna v roce 2059. Kromě normálních lidí zde žijí i jasnovidci s různými nadpřirozenými schopnostmi. Mezi nimi je i Paige Mahoneyová - velice vzácný druh jasnovidce - krajinochodec. Žije se svými přáteli a miluje svůj život. Co se může pokazit? Zdá se že nic. Ale zapomněla jsem na jednu věc - cokoliv nadpřirozeného je přísně zakázáno! Paige i její přátelé se tedy neustále skrývají a pokud by je objevili, určitě by byli posláni do vězení, ne-li rovnou na smrt. Jednoho dne se ale Paige prozradí, když jen sílou mysli zabije dva četníky, je zajata a poslána... Kam? Vězení i smrt by byly nejspíš mnohem milosrdnější...


Obálky v různých státech mají podobnou a moc povedenou grafiku
Tak, všechna fakta a údaje už jsme letem světem prošli, teď mám konečně prostor vyjádřit své nadšení (které - pokud to všechno vyšlo správně - probublávalo všude kolem...). Bez mučení se přiznávám, že jsem o téhle knížce vůbec neslyšela, dokud mi o ní neřekla kamarádka. Ještě ten den jsem si ji přinesla z knihovny a zařadila do čekacího pořadníku. Pár dní tam trpělivě čekala, ale pak jsem trpělivost ztratila já a začala ji číst.

No, číst... Spíš přelouskávat. Prvních padesát stránek bylo P-E-K-L-O!!! Žádný děj, snad milión pojmů, které mi nedávaly smysl, prostě a jednoduše, měla jsem chuť ji vzít a s díky ji vrátit do knihovny. 

Ale neudělala jsem to. Naštěstí!

Pak se děj rozběhl a já se musela brzdit po každé kapitole, abych tu knihu nepřečetla za tři dny (byla to totiž jediná knížka, co jsem měla s sebou na prázdninách... Jo, fakt jediná. Asi jsem byla nějaká nemocná...).

A jaké z toho plyne ponaučení? :)

Kniha Kostičas je jednoznačným důkazem toho, že knihy, které se vám nelíbí, se nemají odkládat!



Zdroj


Styl psaní paní spisovatelky je naprosto skvělý! V akčních scénách jsem se nemohla odtrhnout - to bylo bez šance, v klidnějších částech jsem zase oceňovala její popis. Našla přesnou hranici mezi moc a málo a já měla akorát místa pro zapojení své fantazie. Když už je řeč o fantazii, Shannonová vymyslela naprosto skvělý svět plný nadpřirozena, duchů, schopností, zla a naděje. Za to tedy palec nahoru!

Bohužel jsem v knize našla i několik záporů. A to dost podstatných, které mi celý zážitek zkazily. Když pominu nudný začátek, jde o další dvě věci. Zaprvé - asi tak milión pojmů, jmen funkcí, skupin, ras, národností, povolání a schopností. A tak osmdesát procent je na prvních padesáti stranách, kdy neznáte žádný kontext. Fakt super! Zadruhé - časové zasazení. Příběh je skvělý, má úžasně vymyšlenou historii, ale... Nemohlo to být posunuto o sto let později? Pokud by totiž mělo být všechno reálné, žili by v Londýně nadpřirození, ve Velké Británii by byla totalita a nedostatek jídla a Oxford by vlastně ani neexistoval. Což není pravda, řekla bych...

Jinak je to ale úžasná kniha, kterou vřele doporučuji!


Mé hodnocení: 87 %

A co vy? Četli jste Kostičas? Jak se vám to líbilo? Nečetli a chtěli byste? Nebo vás fantasy vůbec nebaví? Budu ráda, když se o to se mnou (a s ostatními) podělíte v komentářích :)

Doufám, že se vám recenze líbila, mějte se moc krásně!
V.


Book trailer (pokud nebude fungovat video v článku, ZDE je na YT)


7 komentářů:

  1. Hmm, možná ji v budoucnu zkusím:)

    OdpovědětVymazat
  2. Na Kostičas se teprve chystám, ale moc se těším, až si ho přečtu... Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
  3. Zde https://www.facebook.com/groups/1547496212195430/?fref=ts
    skupina na FB o sérii Kostičas. Podle diskuze a hlasu z nakladatelství Host by měl druhý díl v ČR vyjít na podzim 2015 pod názvem Vidořád.

    OdpovědětVymazat
  4. Jinak knihu jsem četl a chtěl bych dodat, že kniha není psaná jen jako young-adoult scifi dystopie, počítá ale i s alternativní historií (Refájci se nezjevili jen tak a Oxford je zničen už delší dobu.) Je nutné nezapomínat, že v době pobytu Paige v Oxfordu probíhá již 20. Kostičas! Novotvary a fantazii autorky vnímám jako + knihy, jinak by příběh nebyl tak moc wow!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To samozřejmě chápu. Fantazie autorky je skvělá! Říkám si, jak některé věci vymyslela? Jen toho na začátku bylo najednou hrozně moc. Během dalšího děje se vše poskládalo a začalo dávat větší smysl. Ale to časové zasazení mi nesedí, nemůžu si prostě pomoct. Ano, nejspíš to takto je schválně, je to tedy má chyba... V.

      Vymazat