čtvrtek 27. listopadu 2014

RECENZE: Můj Charlie

Autobiografie Ch. Chaplina Můj životopis (v originále My Autobiography) byla poprvé vydána v roce 1964 a jsem přesvědčena, že ji za to půlstoletí přečetlo spoustu lidí. Jsem si ale také stoprocentně jista, že ji ještě mnoho čtenářů nečetlo. A věřte mi – je to škoda!

Charlieho zná určitě každý, minimálně jeho jméno. Charlie Chaplin totiž byl, je a troufnu si říct i navždy bude jeden z největších umělců všech dob

„Viděl jsem kdysi na jednom náhrobku v jižní Francii fotografii usmívající se čtrnáctileté dívky a pod ní vyryté slovo: Pourquoi?“

V jednatřiceti kapitolách můžeme prožít celý Chaplinův neobyčejný život – chvíle smutku i štěstí, úspěchů i pádů, lásky i nenávisti. Musím ale podotknout, že mne celkem překvapilo, že nemluví o věcech, které by třeba někteří považovali za nejdůležitější. Jako příklad uvedu narození prvního dítěte – myslím, že pro někoho (ano, uznávám, že to platí asi spíš pro ženy) je tento den nejvýznamnější v celém jejich životě.

„Mladý muž se roztomile usmál: „Jsem ve Spojených státech a náhodou jsem americký občan,“ odpověděl hladce. „Abyste věděl,“ řekla žena, „já jsem taky americká občanka a židovka. A kdybych byla chlap, urazila bych vám palici.“

Kniha není napsána suše (to rozhodně ne!), ale také ne zrovna čtivě. „Charlieho“ nepřečtete za jedno odpoledne. Je to ten typ, který musíte louskat několik týdnů, ale slibuji vám, že když ji dočtete do konce, budete se cítit, jako když právě odešel jeden váš dobrý přítel, knížka zůstane ve vašem srdci a v knihovně zaujme čestné místo.

„Den po té události jsem nedokázal pracovat. Odpoledne jsem jí zatelefonoval, aby mi to vysvětlila, s úmyslem běsnit a vyvádět, ale převládlo moje ego a začal jsem být sarkastický. Dokonce jsem o tom lehce žertoval.“

Na začátku se přeneseme do Londýna konce 19. století do chudinské čtvrti, kde malý Charlie Chaplin se svou matkou a bratrem doslova živoří ze dne na den a z týdne na týden. V „retrospektivních odbočkách“, které se objevují v celé knize, se dozvídáme, jak se do této situace dostali. Postupně se stáváme svědky, jak se všichni tři dostávají do chudobince a následně z něj, jak bratři poznávají svého otce, jak se Charlie dostal k divadlu a do Ameriky. V Americe ho okouzlil němý film, u kterého prakticky po celý život zůstal a dosáhl neobyčejných úspěchů. Stvořil nezapomenutelnou postavu tuláka a natočil více než devadesát komedií.

„Dorostl jsem do onoho obtížného a nevábného věku dospívání, kdy se člověk přizpůsobuje výrostkové mentalitě. Zbožňoval jsem šílenou odvahu a sentimentální drama, snil jsem a bloumal, zuřil jsem na život a miloval jsem jej, moje myšlení se dosud neproklubalo z kukly, a přece už vybuchovalo náhlými záblesky dospělosti. Lelkoval jsem v bludišti zkreslujících zrcadel a moje ctižádost tryskala nazdařbůh na všechny strany.“ (Myslím, že dospívání vystihl naprosto dokonale, že?)

Charlie Chaplin prožil obě dvě světové války a je zajímavé číst o těchto událostech zase „z jiného úhlu pohledu“. Válkám a hlavně politické situaci nejen ve Státech se věnuje značná část knihy. Určitě měl velkou rodinu, ale moc o ní nemluvil. Za život se čtyřikrát oženil (přičemž opravdu šťastný byl až se svou poslední manželkou Oonou) a měl jedenáct dětí. Doopravdy se však zmínil jen o pěti – to jsou ty „detaily“, o kterých moc nemluvil :)

Kniha se mi skutečně moc líbila. Byla zvláštní. Nutila mě přemýšlet. Nestrhla mne dějem, ale svou lidskostí. Rozhodně doporučuji, ale myslím, že je určena spíše náročnějším čtenářům.

„Uvědomuji si, že mi doba i okolnosti přály. Hýčkaly mě nákloností světa, byl jsem milován i nenáviděn. Ano, svět mi dal, co má nejlepšího, i trochu toho nejhoršího. Ať se se mnou zhoupnul jakkoli, jsem přesvědčen, že štěstí i neštěstí zasahuje člověka náhodně, jako stín táhnoucích se oblak. Tohle vědomí způsobuje, že mnou nic zlého nikdy příliš neotřese, a to dobré mě příjemně překvapí. Nemám žádný životní plán, žádnou filosofii – ať mudrci nebo blázni, všichni se musíme se svým životem prát. Jsem zmítán nedůslednostmi; maličkosti mě někdy rozzuří a katastrofy se mě nedotknou… Tak šťasten občas sedávám při západu slunce na naší terase, hledím přes širý zelený trávník na vzdálené jezero a za jezero na uklidňující hory, nemyslím v takové náladě na nic a vychutnávám si jejich velkolepý klid.“

Mé hodnocení: 90 %

Charles Chaplin - Můj životopis

Žánr:     Naučná literatura - Biografie a memoáry