sobota 22. srpna 2015

ZTRÁTY & NÁLEZY

Ztráty a nálezy jsou pro mě román, který se mi zalíbil podle obálky. A taky román, který mě ani nerozbrečel, ani nerozesmál, jak sliboval. Jo, a už vím, že vybírat knihu podle obalu se fakt nevyplácí. 

Ačkoliv to zatím zní jako naprostá ztráta času, něco jsem v něm i nalezla…



Bylo, nebylo, kdesi v daleké Austrálii žila jedna malá holčička Millie. Tatínka měla bůhvíkde a maminka ji nechtěla. To si uvědomila, když bylo Millie sedm let a nenapadlo ji nic lepšího, než ji prostě nechat v obchodě se spodním prádlem. 

Bylo, nebylo, kdesi v daleké Austrálii žil také jeden starý pán Písař Karl. Jeho rodina ho zavrhla a zavřela do domova důchodců. Ale on chtěl úplně něco jiného. Měl tři prostá přání – chtěl svobodu, dobrodružství a svou zesnulou manželku Evie.

A protože jsme v pohádce, tak ještě do třetice – bylo, nebylo, kdesi v daleké Austrálii žila i Agatha – stará, zapšklá baba nespokojená naprosto se vším kolem sebe. Ve skutečnosti smutná stará paní, která truchlí po svém muži až dojemným způsobem.


Tito tři lidé se potkají na cestě s nejistým koncem za nalezením Milliiny maminky. Tři lidé, tři osudy. Najdou, co ztratili? Nebo naleznou něco nového? A není on vlastně celý život o ztrátách a nálezech? 

Nebudu lhát, kniha se mi nelíbila. Ale vzhledem k tomu, že na táboře jsem žádnou jinou neměla (vážně – vůbec nevím, co mě to napadlo si vzít jen jednu knížku!), nezbývalo nic jiného než ji přečíst. Nejhorší byl příběh. Nereálný, předvídatelný, slabý. Spisovatelka ve středním věku píše o dětství, které si nejspíš už nepamatuje, a o stáří, které ještě neprožila. Nelíbily se mi ani hlavní postavy – byly mi nepříjemné, nesympatické a hlavně nepochopitelné.

Ovšem neméně špatný byl i styl psaní. Všichni protagonisté se po kapitolách střídali ve vyprávění společného příběhu i svých minulostí. Byl to skvělý nápad uchopený za špatný konec. Důchodci byli velice otravní a Millie? To byla naprosto neuvěřitelná postava. Měla názory o životě a smrti hodné čtyřicetiletého člověka, protkané až zarážející naivitou, která jí nejspíš měla dodat na důvěryhodnosti, což se nepovedlo. 

Vlastně nejvíc dětsky (a dětinsky) působil Karl. Navázal až přehnaný citový vztah s Mannym. Zní to... zvláštně? Věřte mi, ještě to není divné. Takže, kdo je Manny? Nechám vás hádat. Zamyslete se… 3, 2, 1 – pokud jste si mysleli, že Manny je umělohmotná figurína, pak je vaše odpověď správná. Že jste si to nemysleli? Nedivím se vám. Tohle byla ta největší blbost, kterou jsem v knížce potkala, za hodně dlouhou dobu! (Ano, teď už to bylo divné…)

Co se mi na knize líbilo? Název! Ten mě zaujal hned, je jasný a výstižný a ke knize se i celkem hodil. To samé platí o obálce – barevná, hravá a hlavně důmyslná. Oceňuji asi na tisíc procent! :) 



Knihu spíše nedoporučuji. Myslím, že i v kategorii intelektuálně nenáročné letní čtení existují výtvory, které za přečtení stojí mnohem více.


Mé hodnocení: 30 %

Knihu si přečtěte, pokud:
máte přečtené všechny knihy na světě a jen tahle vám chybí
jste si na tábor vzali jen jednu knihu
máte rádi slabé romány s mizernou zápletkou

Knihu nečtěte, jestli:
očekáváte příjemný zážitek z knihy, kdy váš mozek nekřičí každou minutu: „To je hrozný nesmysl!!“
chcete prožít nějaké emoce (jak kniha sebevědomě tvrdí na titulní straně)
máte rádi červené holínky (zmiňují se tam snad na každé druhé stránce – znenávidění zaručeno!)

A co vy? Četli jste tuto knihu? Jak se vám líbila?

V.

6 komentářů:

  1. Líbí se mi obal i název, ale po tvé recenzi za knihu nebudu utrácet peníze a raději si přečtu něco co bude mít větší pravděpodobnost, že se mi zalíbí. :)
    A to s tím, že Karl měl přehnaný vztah k Mannny, která je mimochodem umělohmotná figurína jsi myslela vážně nebo to měl být jenom vtip?? :D
    http://thereviewsforbooks.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si ji půjčila z knihovny a upřímně lituji i toho času, co jsem knize věnovala. Ještě za ni utrácet peníze!
      Karla a Mannyho (mimochodem, je to chlap!) jsem si nevymyslela. Bohužel...
      Děkuji za komentář.
      V.

      Vymazat
  2. Tohle mě docela zaujalo! Na knihu jsem zatím četla spíše pozitivní ohlasy, ale je fajn mrknout i na něco "z druhé strany" - alespoň člověk nemá přehnaná očekávání! :) Moc pěkná recenze, jestli po knize sáhnu si ještě dooobře rozmyslím!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se ji rozhodla přečíst právě díky pozitivním recenzím, překvapilo mne, že se mi až tak nelíbila...
      Děkuji moc za komentář.
      V.

      Vymazat
  3. Četla jsem do půlky a kniha mi je okolím stále doporučována. Asi dočtu. Ale taky mě nezaujala. Ta holka je divná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ani nemusíš. O nic zářného nepřicházíš :D
      Děkuji za komentář.
      V.

      Vymazat